Sherborne
Wat is Sherborne? Een methode bewegingspedagogiek, gebaseerd op de werkwijze van Veronica Sherborne.
Ontwikkelen is groeien naar vrijheid en zelfstandigheid binnen de grenzen van eigen talenten en mogelijkheden.
Bewegen ondersteunt en stimuleert dit proces. Bewegingservaring is fundamenteel in de ontwikkeling van elk mens.
Basis van deze methode is een volwaardige relatie van volwassenen en kinderen met elkaar in een gelijkwaardige dialoog. Een relatie waarin de ander binnen de grenzen van zijn persoonlijk kunnen wordt gestimuleerd.
Er is streven naar een optimaal loskomen van fysieke en psychische afhankelijkheid.
Essentieel hierbij is:
- Een sterk vertrouwen in je eigen lichaam:
Lichaamsbewustzijn:
Ontwikkelen is groeien naar vrijheid en zelfstandigheid binnen de grenzen van eigen talenten en mogelijkheden.
Bewegen ondersteunt en stimuleert dit proces. Bewegingservaring is fundamenteel in de ontwikkeling van elk mens.
Basis van deze methode is een volwaardige relatie van volwassenen en kinderen met elkaar in een gelijkwaardige dialoog. Een relatie waarin de ander binnen de grenzen van zijn persoonlijk kunnen wordt gestimuleerd.
Er is streven naar een optimaal loskomen van fysieke en psychische afhankelijkheid.
Essentieel hierbij is:
- Het ontwikkelen van een stevig basisvertrouwen
- Het ontwikkelen van creatieve zelfexpressie
- Een sterk vertrouwen in je eigen lichaam:
- Een kind moet zijn lichaam kennen en de bewegingsmogelijkheden kunnen gebruiken.
- Een kind dat thuis is in zijn eigen lichaam heeft een stevige basis om een gezonde persoonlijkheid te ontwikkelen en om zijn omgeving te gaan verkennen.
- Via eenvoudige bewegingservaringen help je kinderen zich te concentreren op hun eigen lichaam. Je helpt hen zo te luisteren naar hun lichamelijke ervaringen en zich zo bewust te worden van de mogelijkheden en beperkingen van hun eigen lichaam. Zo groeit ook hun zelfvertrouwen.
- Dankzij zinvolle relaties met anderen kun je loskomen van je ouders.
- Via eenvoudige bewegingsspelletjes bouw je langzaam aan het vertrouwen op met de ander en worden verschillende manieren van interactie mogelijk. Het gaat om lichamelijke gewaarwordingen, een toenemende mogelijkheid om te bewegen en om lichamelijke interactie.
- Een kind dat zich veilig voelt zal de neiging hebben om op verkenning uit te gaan.
- Via bewegingservaring krijg je langzaam grip op begrippen als ver & dichtbij, groot & klein, traag & snel, ritme enz.
- Zo kan een kind zijn eigen mogelijkheden en grenzen van dat moment leren kennen.
Lichaamsbewustzijn:
- Bewust worden van de romp ( je centrum), via de grond of door het dragen van gewicht.
- Je bewust worden van je gewichtdragende lichaamsdelen: je knieën en je bekken.
- Je bewust worden van je perifere lichaamsdelen: je handen en je voeten.
- Door tijd en ritmegevoel ontwikkel je een gevoel van ordening.
- Je leert onderscheid te maken tussen je eigen ruimte en de algemene ruimte.
- Je ervaart de zwaartekracht.
- Zorgen voor elkaar (vertrouwen en zelfvertrouwen)
- Met elkaar: leren afstemmen op de behoefte van de ander
- Tegen elkaar: het onderzoeken van je eigen kracht.
- Samen: wederzijdse afhankelijkheid en ondersteuning.