De Boterbloem
Voor de meeste kinderen zijn wij vaak de eerste opvang. De eerste tijd op de groep is er om het kind te leren kennen. We geven het kind alle tijd om rustig te kunnen wennen. De Boterbloem is een groep die bestaat uit jonge, emotioneel kwetsbare kinderen met een verstandelijke en soms lichamelijke beperking. De groep bestaat momenteel uit 10 kinderen waarvan er maximaal 6 kinderen per dag aanwezig zijn. Bij de kinderen zijn in ieder geval 2 begeleidsters aanwezig en we werken graag samen met een stagiaire of vrijwilligster. |
Een kind kan zich pas ontwikkelen als het zich emotioneel goed voelt. Zowel sfeer en begeleidingsstijl binnen de Boterbloem zijn daarop gericht. Een kind moet zich fijn en veilig voelen.
Voor de meeste kinderen zijn wij vaak de eerste opvang. De eerste tijd op de groep is er om het kind te leren kennen. We geven het kind alle tijd om rustig te kunnen wennen.
De dag maar ook de activiteiten zijn altijd op dezelfde wijze opgebouwd. Dit zorgt voor structuur en voorspelbaarheid. Dit gebeurt door begin/ eindliedjes, vaste momenten voor eten en drinken, naar toilet gaan/verschonen, vrij spelen en individuele en groepsactiviteiten.
We kijken op de groep gericht naar het individuele kind en passen begeleiding, communicatie en activiteiten hierop aan. Na de eerste wen periode doen we samen met de orthopedagoog, logopediste, spelbegeleidster en fysiotherapeute onderzoek naar de ontwikkeling van het kind. Van daaruit gaan we doelen opstellen die worden opgenomen in het persoonlijke ondersteuningsplan van het kind. Dit alles gaat in samenspraak met ouders.
Er is veel aandacht voor ervaringen opdoen. Ervaren van bewegingen, het eigen lichaam en alle prikkels die via de zintuigen binnen komen (kijken, voelen, ruiken, proeven en horen) Dit gebeurt tijdens de alledaagse dingen en we gebruiken hiervoor verschillende methoden oa. Sherborne, Speelpoort, BIM en Vlindermethode.
Verder doen de kinderen ervaringen op met spelmateriaal, wat kan je er allemaal mee doen?
Er is voor de kinderen voldoende ruimte om zelf de omgeving, materialen en andere kinderen te ontdekken, daarnaast zijn er mogelijkheden tot activiteiten zoals; schommelen, luchtkussen, buiten spelen, muziek, visueel spel, wandelen, judo, dit alles op ieder kind afgestemd.
Aan de communicatie wordt de hele dag aandacht besteed. De begeleidsters hebben een goed oog voor de non-verbale communicatie van het kind zoals lichaamstaal en mimiek. De gesproken taal, korte zinnen, wordt ondersteund d.m.v. foto’s, pictogrammen, gebruiksvoorwerpen en/ of gebaren.
Voor de meeste kinderen zijn wij vaak de eerste opvang. De eerste tijd op de groep is er om het kind te leren kennen. We geven het kind alle tijd om rustig te kunnen wennen.
De dag maar ook de activiteiten zijn altijd op dezelfde wijze opgebouwd. Dit zorgt voor structuur en voorspelbaarheid. Dit gebeurt door begin/ eindliedjes, vaste momenten voor eten en drinken, naar toilet gaan/verschonen, vrij spelen en individuele en groepsactiviteiten.
We kijken op de groep gericht naar het individuele kind en passen begeleiding, communicatie en activiteiten hierop aan. Na de eerste wen periode doen we samen met de orthopedagoog, logopediste, spelbegeleidster en fysiotherapeute onderzoek naar de ontwikkeling van het kind. Van daaruit gaan we doelen opstellen die worden opgenomen in het persoonlijke ondersteuningsplan van het kind. Dit alles gaat in samenspraak met ouders.
Er is veel aandacht voor ervaringen opdoen. Ervaren van bewegingen, het eigen lichaam en alle prikkels die via de zintuigen binnen komen (kijken, voelen, ruiken, proeven en horen) Dit gebeurt tijdens de alledaagse dingen en we gebruiken hiervoor verschillende methoden oa. Sherborne, Speelpoort, BIM en Vlindermethode.
Verder doen de kinderen ervaringen op met spelmateriaal, wat kan je er allemaal mee doen?
Er is voor de kinderen voldoende ruimte om zelf de omgeving, materialen en andere kinderen te ontdekken, daarnaast zijn er mogelijkheden tot activiteiten zoals; schommelen, luchtkussen, buiten spelen, muziek, visueel spel, wandelen, judo, dit alles op ieder kind afgestemd.
Aan de communicatie wordt de hele dag aandacht besteed. De begeleidsters hebben een goed oog voor de non-verbale communicatie van het kind zoals lichaamstaal en mimiek. De gesproken taal, korte zinnen, wordt ondersteund d.m.v. foto’s, pictogrammen, gebruiksvoorwerpen en/ of gebaren.