Logopedie
Logopedie op de Carrousel heeft als doel het observeren, onderzoeken en ondersteunen van problemen in de communicatie. Het gaat om mondelinge en non-verbale problemen. Het kan te maken hebben met taal, spraak, slikken(eten en drinken) en het gehoor.
Eten/drinken en mondmotoriek
Eet- en drinkproblemen kunnen ontstaan doordat kinderen de spieren die nodig zijn bij het zuigen, afhappen van een lepel, bijten, kauwen en slikken niet onder controle hebben. Een kind kan ook afwijkende voedingsreflexen hebben. Kinderen met eet- en drinkstoornissen verslikken zich regelmatig en/of spugen veel.
De logopedist onderzoekt de mondmotoriek en lichaamshouding tijdens het (geven van) eten en drinken. Gelet wordt op de aan- of afwezigheid van reflexen. Ook doet ze onderzoek naar de spierspanning en gevoeligheid in en rond de mond.
De logopedist adviseert over de houding waarin en de wijze waarop het eten en drinken het beste gegeven kan worden. Samen met de ouders en begeleiders wordt gezocht naar geschikte hulpmiddelen die het eten en drinken vergemakkelijken. Bijvoorbeeld een aangepaste lepel of beker.
Communicatie en spraak-/taalontwikkeling.
De meest gangbare communicatie, het spreken, is voor de kinderen die de Carrousel bezoeken niet zo vanzelfsprekend. Veelal worden ondersteunende communicatiemethoden en -hulpmiddelen toegepast om de aanwezige communicatieve vaardigheden en behoeften van de kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen. Ondersteuning van de communicatie gebeurt door middel van lichaamstaal, voorwerpen, foto’s, pictogrammen of gebaren. Sommige kinderen leren communiceren met een hulpmiddel, zoals de Big-Mac, step-by-step of een ingewikkelder spraakcomputer.
De logopedist, Chantal de Wit is aanwezig op de Carrousel op dinsdag en woensdag. Zij wordt ingeschakeld voor:
Het opstellen van een communicatieprofiel. Dit wordt standaard bij alle nieuwe kinderen op de Carrousel gedaan, maar kan ook op vraag opnieuw ingevuld worden.
Observatie, onderzoek of ondersteuning bij problemen in de communicatie, betreft:
- communicatieve vormen, zoals lichaamstaal, stemgeluid, gebaren, voorwerpen
als verwijzers, foto’s, pictogrammen.
- de taalontwikkeling, zoals taalbegrip (wat begrijpt het kind aan gesproken taal?)
en taalproductie (woordenschat en zinsbouw)
- het kiezen en aanvragen van communicatiehulpmiddelen en voorzieningen,
bijvoorbeeld een spraakknop of een spraakcomputer
- problemen in de articulatie en verstaanbaarheid.
- problemen in de mondfuncties en mondmotoriek, zoals onderzoek naar de
spierspanning en gevoeligheid in en rond de mond.
Onderzoek, advies en ondersteuning bij eet- en drinkproblematiek zoals:
- zuigen, afhappen van een lepel, bijten en/of kauwen of het leren drinken
uit een beker.
- slikproblemen en verslikken
- overmatig speekselverlies
- afbouwen van sondevoeding
Organisatie van het jaarlijkse gehooronderzoek op de Carrousel.
Eten/drinken en mondmotoriek
Eet- en drinkproblemen kunnen ontstaan doordat kinderen de spieren die nodig zijn bij het zuigen, afhappen van een lepel, bijten, kauwen en slikken niet onder controle hebben. Een kind kan ook afwijkende voedingsreflexen hebben. Kinderen met eet- en drinkstoornissen verslikken zich regelmatig en/of spugen veel.
De logopedist onderzoekt de mondmotoriek en lichaamshouding tijdens het (geven van) eten en drinken. Gelet wordt op de aan- of afwezigheid van reflexen. Ook doet ze onderzoek naar de spierspanning en gevoeligheid in en rond de mond.
De logopedist adviseert over de houding waarin en de wijze waarop het eten en drinken het beste gegeven kan worden. Samen met de ouders en begeleiders wordt gezocht naar geschikte hulpmiddelen die het eten en drinken vergemakkelijken. Bijvoorbeeld een aangepaste lepel of beker.
Communicatie en spraak-/taalontwikkeling.
De meest gangbare communicatie, het spreken, is voor de kinderen die de Carrousel bezoeken niet zo vanzelfsprekend. Veelal worden ondersteunende communicatiemethoden en -hulpmiddelen toegepast om de aanwezige communicatieve vaardigheden en behoeften van de kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen. Ondersteuning van de communicatie gebeurt door middel van lichaamstaal, voorwerpen, foto’s, pictogrammen of gebaren. Sommige kinderen leren communiceren met een hulpmiddel, zoals de Big-Mac, step-by-step of een ingewikkelder spraakcomputer.
De logopedist, Chantal de Wit is aanwezig op de Carrousel op dinsdag en woensdag. Zij wordt ingeschakeld voor:
Het opstellen van een communicatieprofiel. Dit wordt standaard bij alle nieuwe kinderen op de Carrousel gedaan, maar kan ook op vraag opnieuw ingevuld worden.
Observatie, onderzoek of ondersteuning bij problemen in de communicatie, betreft:
- communicatieve vormen, zoals lichaamstaal, stemgeluid, gebaren, voorwerpen
als verwijzers, foto’s, pictogrammen.
- de taalontwikkeling, zoals taalbegrip (wat begrijpt het kind aan gesproken taal?)
en taalproductie (woordenschat en zinsbouw)
- het kiezen en aanvragen van communicatiehulpmiddelen en voorzieningen,
bijvoorbeeld een spraakknop of een spraakcomputer
- problemen in de articulatie en verstaanbaarheid.
- problemen in de mondfuncties en mondmotoriek, zoals onderzoek naar de
spierspanning en gevoeligheid in en rond de mond.
Onderzoek, advies en ondersteuning bij eet- en drinkproblematiek zoals:
- zuigen, afhappen van een lepel, bijten en/of kauwen of het leren drinken
uit een beker.
- slikproblemen en verslikken
- overmatig speekselverlies
- afbouwen van sondevoeding
Organisatie van het jaarlijkse gehooronderzoek op de Carrousel.