De Klaproos
Ieder kind heeft een ondersteuningsplan waar individuele doelen in
staan beschreven. Door de week heen werken de kinderen ook aan deze
doelen. De
inrichting van de groep is aangepast aan de kinderen die komen, zo
liggen er matten waar kinderen op kunnen liggen, ligt er veel speelgoed
wat ze zelf kunnen pakken en is er een aparte ruimte voor de rust en
veiligheid waar kinderen tot zichzelf kunnen komen.
Het eten en drinken is een belangrijke activiteit waar ruim de tijd voor wordt genomen. Het is een gezellige bezigheid waarin veel te leren valt, zoals je mond open doen, hapje nemen, enz.
De sfeer in de groep is rustig en er wordt alle tijd genomen voor de activiteiten. Door veel herhaling en de vertrouwde omgeving wordt geprobeerd duidelijkheid en herkenning te bieden.
De emotionele ontwikkeling van de kinderen vinden wij heel belangrijk. Hier kijken wij goed naar en proberen voor ieder kind die voorwaarden te scheppen waarin het zich veilig voelt zodat het zich in emotioneel opzicht kan ontwikkelen. Er zijn veel activiteiten die gericht zijn op de lichamelijke ontwikkeling. Zo worden er veel bewegingsactiviteiten aangeboden zoals zwemmen, op het luchtkussen.
Verder doen we activiteiten als muziek, visuele stimulatie, schommelen, fietsen, lopen in de loopwagen, enz.
Op de Klaproos maken we veel gebruik van Lilli Nielsen materiaal. Dit zijn materialen die de kinderen stimuleren om zo actief en zelfstandig mogelijk bezig te zijn en de wereld om hen heen te ontdekken (gericht op de zintuigen).
Aan communicatie wordt de hele dag aandacht besteed. We communiceren met non-verbale communicatie, concrete voorwerpen (beker staat voor drinken, bord voor brood eten) en foto's en picto's .
Het eten en drinken is een belangrijke activiteit waar ruim de tijd voor wordt genomen. Het is een gezellige bezigheid waarin veel te leren valt, zoals je mond open doen, hapje nemen, enz.
De sfeer in de groep is rustig en er wordt alle tijd genomen voor de activiteiten. Door veel herhaling en de vertrouwde omgeving wordt geprobeerd duidelijkheid en herkenning te bieden.
De emotionele ontwikkeling van de kinderen vinden wij heel belangrijk. Hier kijken wij goed naar en proberen voor ieder kind die voorwaarden te scheppen waarin het zich veilig voelt zodat het zich in emotioneel opzicht kan ontwikkelen. Er zijn veel activiteiten die gericht zijn op de lichamelijke ontwikkeling. Zo worden er veel bewegingsactiviteiten aangeboden zoals zwemmen, op het luchtkussen.
Verder doen we activiteiten als muziek, visuele stimulatie, schommelen, fietsen, lopen in de loopwagen, enz.
Op de Klaproos maken we veel gebruik van Lilli Nielsen materiaal. Dit zijn materialen die de kinderen stimuleren om zo actief en zelfstandig mogelijk bezig te zijn en de wereld om hen heen te ontdekken (gericht op de zintuigen).
Aan communicatie wordt de hele dag aandacht besteed. We communiceren met non-verbale communicatie, concrete voorwerpen (beker staat voor drinken, bord voor brood eten) en foto's en picto's .